Olvassa el rövid tájékoztatónkat és reméljük minden kérdésére választ talál!

Mi hívta életre az Oázis Kertészetek üzletláncát?

Az Oázis Kertészet a Magyar Franchise szövetség tagja.

Magyarországon az elmúlt 25 évben sorra alakultak a kis és közepes méretű kertészeti kiskereskedő vállalkozások. Ezek kezdetben ki tudták elégíteni az életszínvonal növekedésével egyre jobban erősödő fogyasztói igényeket. A szuper-és hipermarketek, majd a barkácsáruházak felismerték a kertészeti cikkekben rejlő lehetőségeket, és agresszív piacszerzésbe kezdtek ezen a területen. A 90-es évek közepétől napjainkig a piac évi átlagos 20-30 %-os bővüléséből ők részesülnek mintegy 70-80 %-kal, és az ezen a területen tevékenykedő kertészetek csupán a fennmaradó részen osztozkodnak. Ennek legfőbb oka, hogy kis és közepes kertészeti cégek külön-külön nem voltak képesek felvenni a versenyt a sokkal erősebb, tapasztaltabb láncokkal a marketing, az eszköz- és árubeszerzés, illetve a kiskereskedelmi rendszerek know-how-ja terén. A kertészeti termékek értékesítése és kezelése specifikusabb tudást, szakmai igényel, ellenben a legtöbb fogyasztási cikkel. Azok az áruházláncok, amelyek ez irányban nem fejlesztettek, egy erősebb, a témával foglalkozó konkurencia megjelenése mellett nem okoznak további gondot maguknak a számukra nem túl jelentős árbevételt hozó növényekkel és azok kellékeivel.

Hogyan épül fel az üzletlánc?

Az Oázis Kertészet rendszere jellemzően három fő funkciót különböztet meg egymástól: rendszergazda, beruházó és üzemeltető feladatkörben. A feladatok a következő képen oszlanak meg:

FR Rendszergazda Investor Üzemeltető
(minden esetben az Oázis Kft.) (ingatlanberuházó) (FR átvevő)
A beruházás szakmai (kertészeti, pénzügyi és marketing) tervezésének előkészítése Az áruházhoz szükséges beruházás (terület+épület) anyagi hátterének biztosítása Kereskedelmi engedélyek beszerzése, FR jogok átvétele
A beruházás kivitelezésének ellenőrzése A beruházás kiviteleztetése, építési engedélyek beszerzése Forgóeszközök berendezések, árukészlet anyagi hátterének biztosítása
Marketing stratégiák megalkotása (akciós rendszerek, hirdetésszervezés), üzleti tervezés Az ingatlan hasznosítása, bérbeadása A kereskedelmi tevékenység folyamatos szakszerű és vevőorientált napi működtetése a FR kézikönyv szerint
Image, arculattervezés, kialakítás, PR tevékenység Az ingatlan üzemeltetése (őrzés, karbantartás, stb.) Akciókban való részvétel, arculati szabályok betartása
Beszerzési koordináció, keretszerződések megkötése Árubeszerzés, készetnyilvántaráts
Arculati elemek biztosítása Humánerő működtetése
Logisztikai koordináció Áru és eszközbiztonság fenntartása
Minőség-ellenőrzés Statisztika sarokszámok közzététele
Piackutatások, ügyviteli tanácsadás Egyéb operatív feladatok
Egyéb szolgáltatások

Az eddigiek alapján leginkább arra van példa, hogya Franchise Átvevő beruházó egyben Üzemeltető is.

Hogyan is néz ki, egyáltalán mekkora egy ilyen üzlet?

Érdemes végigböngészni az áruházak képeit, de van néhány számszerű adatunk is. Fontos tudni, hogy két üzlettípust különböztetünk meg egymástól, az Oázis Áruházakat és az Oázis Miniket. Utóbbiak sokkal kisebbek az áruházaknál, de a nagyobb akciókban ugyanúgy részt vesznek és arculatuk is a rendszerbe illeszkedik.
A főbb hasonlóságokat, különbségeket így szemléltetjük:

Oázis Áruház Oázis Mini
üzletméret (teljes terület) 3.000-15.000 nm 500-3.000 nm
üzletméret (fedett terület) 1.000-3.000 nm 200-1.000 nm
alkalmazottak száma 6-25 fő 2-5 fő
nyitva tartás egész évben, a hét minden napján nincs meghatározva
árbevétel 100 M Ft< <60 M Ft
csatlakozási díj első éves tervezett árbevétel 0,5 %-a nt. 150.000 Ft
royalty díj árbevétel 1%-a* árbevétel 1%-a**
szerződéses területi védettség van nincs
a Beszállítói rendszer teljes jogú tagja teljes jogú tagja
a Marketing rendszer teljes jogú tagja teljes jogú tagja
a Humánerőforrás rendszer teljes jogú tagja teljes jogú tagja

*: de minimum nt. 20.000 Ft/hó
**: de minimum nt. 15.000 Ft/hó

Mit nyújt az Oázis franchise rendszere tagjainak?

A beruházóknak egy szakmai és marketing szempontokat figyelembe vevő ingatlan-beruházás üzleti- és kialakítási tervét. Olyan bérleti vagy lízing konstrukciót, mely kétség kívül kedvező az ingatlanpiaci megtérülések között. Tanácsadást a terület kiválasztásban és a beruházás, építés kiviteleztetésében. Az olyan egyszerűek tűnő feladatok, mint az eladótér elrendezési terve, a berendezés megtervezése és beszerzése számunkra már rutinmunka. Részletes üzleti tervet a havi, heti árbevételekre és költségekre vonatkozóan.

Beszállító rendszer:

Az üzemeltetőknek elsősorban jobb beszerzési lehetőségeket, az áruk és az eszközök terén. Gazdaságosabb finanszírozási konstrukciókat, a nagykereskedő, gyártó és termelő cégek felé.

Marketing rendszer:

Egy ismert és a fogyasztók által elismert, önálló, komplett arculatot, arculati elemeket. Értékesítési trükköket, amely az áruházak eladóterének berendezési tervétől a különböző szezontermékek polcra kerülési ritmusán keresztül a sajátmárkás termékek designjáig. Az országos hirdetési struktúra jó alapot szolgáltat a lokális marketing aktivitásnak. Előbbi nagy elérésével általános ismertséget ad a névnek és márkának, míg a helyi csatornákon keresztül létrejön a közvetlen kapcsolat üzlet és vásárló között.

Humánerőforrás rendszer:

Munkaerő adatbázisunkba naponta pályáznak álláskeresők. Ez hatalmas segítség különösen egy új áruház megnyitásakor, de a később szükséges munkaerő-igény ellátásához is. Képzési programunkban a targoncavezetői vizsgától az egyszerű növényismereten át a vevőkezelési-kommunikációs tréningig minden hasznos lehet az Oázisokban dolgozók, így az áruházak számára. Franchise Partnereink a szervezeti rendszerük kialakításában, motivációs és értékelési megoldásokban is segítséget kapnak.

Összességében szellemi tőkét, egy olyan tudáshalmazt, mely összefoglalja és kiértékeli a kiskereskedelmi tapasztalatokat. Egy jól működő, bizonyítottan bevált rendszert egy kertészeti áruház működtetésére vonatkozóan. Egyszóval egy előre megírt forgatókönyvet egy sikeres kertészeti kiskereskedelmi egység működtetéséhez.

Milyen kötelezettségei vannak a franchise tagoknak?

A csatlakozás díja egy kötelezően megfizetendő egyszeri belépési díj, mely a fenti táblázatban látható. Mint minden franchise kereskedelmi hálózatban, itt is meg kell felelni a működési és arculati alapkövetelményeknek, részt kell venni a közösen meghirdetett akciókban. A marketing és ügyviteli támogatás (névjogok, akciókban való részvétel, piackutatások, ügyviteli tanácsadás) havonta elszámolandó royalty díja a nettó árbevételek 1%-a. Ugyanakkor nincs kötelezve a tag arra, hogy a franchise központon keresztül vásároljon, de minden bizonnyal érdemes lesz neki, hiszen a rendszer sokkal jobb árakat tud kialkudni, mint önállóan egy-egy kiskereskedő.

Mi lesz a többi szolgáltatással?

Az olyan alapszolgáltatások, mint a kártyás fizetés, kiszállítás, törzsvásárlói kedvezményrendszer, vásárlási utalványok, szaktanácsadás, garancianyújtás mindenütt elérhetőeknek kell lenniük, hiszen ezek alapozzák meg a lánc jó hírét. Az Oázis áruházakat üzemeltető tagoknak természetesen lehetnek más, a kertészethez kapcsolódó tevékenységeik is. Aki például a kiskereskedelem mellett eddig öntözőrendszereket telepített, tavat, kertet épített, dísznövény-termesztéssel foglalkozott, az a belépés után is megteheti majd, sőt a kedvezmények révén nagyobb árrésre tehet szert. Az egyes tevékenységeket nem folytató tagok kölcsönösen egy másik Oázisba terelik az érdeklődőket.

Mennyire rugalmas a rendszer?

Természetesen ismerjük a hazai viszonyokat, igyekszünk tehát a lehető legrugalmasabban kezelni a beruházást és a működtetést. Elsősorban a helyi, fogyasztói szokásokhoz és lehetőségekhez igazodunk. A nyitvatartási idő, az árukészlet mérete, a bérezés, minden, ami nem befolyásolhatja negatívan az imázst, az üzemeltető hatáskörébe tartozik. Nem lehet mindenhol, mindenkitől ugyanazt elvárni, de egyenjogú partnerként kezeljük a legkisebb üzlettel rendelkező tagokat is. Egy Oázis Kertészet minimális mérete hozzávetőlegesen 3-4000 m2 bruttó alapterületen 1000 m2 fedett terület (üvegház), melynek háromnegyede fűthető is. Egy Oázis áruház minimális beruházás igénye így 200 millió Ft-tól kezdődik. Természetesen léteznek nagyobb,költségesebb áruháztervek is, ezek gazdaságosságát minden esetben megvizsgáljuk. Minden új áruház esetében vannak fejlesztési, változtatási javaslataink, hiszen nekünk is érdekünk, hogy a partnerünk sikeres legyen.

Kik a példaképeink?

Természetesen nem a Mc Donald’s, pedig a franchise-ról sokaknak ez jut először eszébe. Magyarországon példa nélküli a törekvésünk, munkánkat azzal kezdtük, hogy jól működő mintaszervezeteket vizsgáltunk Hollandiában (Intratuin) és Németországban (Dehner). A saját példánkból is folyamatosan tanulunk, sok áruházat megterveztünk, felépítettünk, láttuk hogyan működik, levontuk a következtetéseket. Az Oázis tagja a Magyar Franchise Szövetségnek, ez a tagság garantálja az etikus működést, illetve rengeteg tapasztalatot közvetít. Bátran kijelenthetjük, hogy Közép- és Kelet Európában az Oázisnál gyűlt össze a legtöbb szellemi tőke e témában.

A félreértések elkerülése végett!

Az Oázis nem a jelenleg és a jövőben működő kertészetek konkurens hálózatát kívánja létrehozni, hanem egy olyan egységes láncot, mely képes felvenni a versenyt a „nagyokkal”. A franchise rendszer alapítója az Oázis Kertészeti Kft., amelynek 6 saját áruháza szintén a franchise rendszer tagja.

Milyen jövő áll az Oázis Franchise előtt?

Kialakult a hazai hálózat, mintegy 20 kertészettel ezzel biztosítva az „Oázisok” abszolút elsőbbségét a magyar dísznövény piacon. Szlovákiában nyitottak az első határon túli Oázis áruházak, de tervezzük a romániai, horvát és szerb expanziót is. A rendszer alapító tagja, az Oázis Kertészet is további, saját tulajdonú üzletek nyitását tervezi, jellemzően a fővárosban. A hálózat mérete természetesen véges, hiszen minden piac telítődik egy idő után. A központ rendszeres piackutatásokat, területi felméréseket fog végezni annak érdekében, hogy megvizsgálja hol rentábilis újabb kertészeteket nyitni úgy, hogy a már bent lévő tagok érdekei ne sérüljenek. A rendszer méretével arányosan annak előnyei is nőnek. Középtávú, 5-10 éves tervünk, hogy Magyarországon 35-40, a környező országokban további 15-20 áruház legyen az üzletlánc tagja.

Ha felkeltettük volna az érdeklődését…

Akkor keressen meg minket! Közösen megvizsgáljuk a lehetőségeket. Amennyiben mi úgy látjuk, az Ön cégének sem befektetőként, sem üzemeltetőként nem éri meg csatlakozni láncunkhoz, azt természetesen jelezzük. Részletesen tájékoztatjuk a franchise tagság minden előnyéről és kötelezettségéről, beavatjuk közép- és hosszú stratégiai terveinkbe. Egy Oázis nyitása a megfelelő módon és helyen mindenképp jó beruházás. Ne feledje, most és a jövőben is:

Visszük a pálmát…